تبلیغات
سلام بر بهشتیان

سلام بر بهشتیان
قالب وبلاگ
لینک های مفید

مصحف فاطمه(علیها السلام)

سؤال: گفته مى شود شیعیان قرآنى به نام «مصحف فاطمه (علیها السَّلام)» دارند، این مطلب تاچه اندازه صحت دارد؟

پاسخ: واژه «صحف» در قرآن به معناى مطلق كتاب آمده است، چنان كه مى فرماید:

- «وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ».

 «آنگاه كه نامه هاى اعمال منتشر گردد».

- «إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى‏* صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى‏».

 «این، در صحیفه هاى نخستین، در كتاب ابراهیم و موسى است».

و همچنین «مصحف» نیز از همین ماده اخذ شده و به معناى دفتر یا كتاب جلد شده به كار مى رفت و در صدر اسلام حتى پس از درگذشت پیامبر، مصحف» نام قرآن نبود بلكه هر كتاب مجلّدى را مصحف مى نامیدند.


ابن ابى داوود سجستانى در باب گردآورى قرآن، در مصحفى از محمد بن سیرین نقل مى كند: وقتى پیامبر (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم) درگذشت، على (علیه السَّلام) چنین گفت:

 «اقْسَمَ عَلىٌّ عَلى أَنْ لا یرْتَدى الرِّداءِ إِلّا لِجُمْعه حَتّى یَجْمَعَ الْقُرآن فِى مُصحَف».

 «سوگند یاد كرد على كه رداء بر دوش نیندازد مگر براى نماز جمعه تا این كه قرآن را در مجلدى جمع كنم».

ونیز ابى العالیه نقل مى كند:

 «إنَّهُمْ جَمَعُوا القُرآنَ فى مُصْحَف فى خلافَهِ أبى بَكْر».

 «آنان قرآن را در خلافت ابى بكر در مصحفى جمع كردند».

و نیز نقل مى كند:

 «إنَّ عُمَرَ بنَ الْخَطّابِ أَمَرَ بِجَمْعِ الْقُرآنِ وَكانَ أَوّلَ مَنْ جَمَعَهُ فِى الْمُصْحَفِ».

 «عمر بن خطاب فرمان به گردآورى قرآن داد و او اول كسى است كه قرآن را در مصحف جمع كرد».

این جمله ها حاكى است كه در آن روزگار، مصحف به معناى دفتر بزرگ و یا كتابى مجلد بوده كه اوراق را از پراكنده شدن حفظ مى كرده، سپس به مرور زمان اختصاص به قرآن یافته است.

اتفاقاً روایات پیشوایان ما حاكى است كه حتى در زمان آنان، لفظِ مصحف به معناى كتاب و یا دفتر مكتوب بوده است.

امام صادق (علیه السَّلام) فرمود:                       

 «مَنْ قَرَأَ الْقُرآنَ فِى الْمُصْحَفِ یَتَمَتَع بِبَصَرِهِ».

 «هر كس قرآن را از روى برگ هاى مجلد بخواند، از چشم خود بهره مى گیرد».

و نیز در حدیثى دیگر آمده است:

 «قِراءَهُ الْقُرآنِ فِى الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذابَ عَنْ الوالِدَینِ».

 «خواندن قرآن از روى برگ هاى مجلد، عذاب را از پدر و مادر كم مى كند».

مورّخان درباره ترجمه خالد بن معدان مى نویسند:

 «إنّ خالدَ بنِ مَعْدانِ كانَ عِلمُهُ فى مُصْحَف لَهُ إِزارٌ وَعُرى».

 «خالد بن معدان دانش خود را در دفترى ضبط كرده بود كه براى آن دكمه ها و دستگیره داشت».

خالد بن معدان از تابعین بوده و هفتاد صحابى را درك كرده است. و ابن اثیر ترجمه او را در ماده كلاعى آورده است.

پس تا اینجا روشن شد كه تا پایان قرن اول، لفظ «مصحف» به معناى كتاب مجلد و یا دفترچه جلد شده بود كه افراد، دانش و آگاهىِ خود را در آن ضبط مى كردند. و اگر بعدها قرآن را مصحف گفته اند، چون از ذهن ها بیرون آمده و بر برگ ها نوشته شد و به صورت مجلّد درآمد.

                       

با توجه به این مسأله، نباید در شگفت باشیم كه دخت گرامى پیامبر داراى مصحفى باشد و دانش و آگاهى هاى خود را كه از پدر بزرگوارش برگرفته بود، در آن‏

نوشته شود و براى فرزندان خود، به صورت بهترین میراث، به یادگار بگذارد.

خوشبختانه فرزندان فاطمه (علیها السَّلام) حقیقت و واقع این مصحف را شناسانده وگفته اند: این مصحف، جز یك رشته آگاهى هایى كه از پدر بزرگوارش شنیده و یا از طریق دیگر به دست آورده، چیز دیگرى نیست. اینك برخى از روایات را مى آوریم:

حسن بن على ( (علیمها السَّلام)) فرمود: «نزد ما جامعه اى است كه در آن حلال وحرام وارد شده و مصحف فاطمه (علیها السَّلام) هست در حالى كه در آن كلمه اى از قرآن نیست بلكه املاى رسول خدا (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم) و خطّ على (علیه السَّلام) است و همگى در اختیار ماست».

امام (علیه السَّلام) با عنایت كامل یادآور مى شود كه در آن حلال و حرامى نیست تا مبادا تصور شود وحى تشریعى بر دخت پیامبر نازل مى شده است.

امام صادق (علیه السَّلام) در روایت دیگر در توصیف مصحف فاطمه مى گوید:

 «وَاللّهِ ما فِیهِ مِنْ قُرآنِكُمْ حَرْفٌ واحدٌ. قُلتُ هذا وَاللّهِ العِلْمُ؟ قالَ: إِنَّهُ لَعِلْمٌ وَما هُوَ بِذاك».

 «به خدا سوگند، كلمه اى از قرآن شما در آن نیست. راوى مى گوید: پرسیدم: آیا در آن دانش است؟ امام در پاسخ مى گوید: بلى ولى نه از این دانش هاى معمولى».

با توجه به آنچه گفته شد، روشن مى گردد كه مصحف فاطمه (علیها السَّلام) ارتباطى به قرآن ندارد و كسانى كه آن را دستاویزى براى تحریف قرآن قرار داده اند، اگر مغرض نباشند، ناآگاهانه و بدون تحقیق درباره واقعیت آن سخن مى گویند.

منبع:راهنمای حقیقت. آیه الله سبحانی


[ چهارشنبه 9 اسفند 1391 ] [ 09:59 ق.ظ ] [ عباس عارفی نژاد ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


با سلام خیلی خوش آمدید. این وبلاگ را بیشتر برای مسائل کاربردی کلامی و معرفتی راه انداختم البته از مطالب دیگر هم غافل نخواهم بود. یا علی مدد.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
#
# #