تبلیغات
سلام بر بهشتیان

سلام بر بهشتیان
قالب وبلاگ
لینک های مفید


(مناقب حضرت صادق علیه السّلام)

امام صادق سلام اللَّه علیه در زمان خود اعلم فرزندان حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله بود، و در نزد خاصه و عامه مقام

ارجمندى داشت، و از هیچ كدام به اندازه حضرت صادق علم و دانش روایت نشده، اصحاب حدیث و روایت اسامى راویان آن

جناب را جمع كرده‏ اند و آنان با اختلافى كه در عقائد و آراء داشتند، در حدود چهار هزار نفر بودند كه‏ از آن جناب اخذ علم و فضیلت كرده‏ اند :


 

 

 

-1- سدیر صیرفى گوید: حضرت صادق علیه السّلام فرمود: ما ترجمان وحى خداوند و گنجورهاى علم او هستیم، ما گروهى هستیم

معصوم از خطا و لغزش، خداوند به اطاعت ما مردم را امر كرده و از نافرمانى ما نهى فرموده است، ما حجت پروردگار براى مردم زمین و آسمان می باشیم.

2- جمیل گوید: از حضرت صادق علیه السّلام شنیدم می فرمود: مردم سه دسته هستند:

عالم، متعلم، غثاء، علماء ما اهل بیت هستیم، متعلم شیعیان ما می باشند، و سایر مردم هم غثاء بشمار می روند.

3- حضرت صادق علیه السّلام می فرمود: علوم ما بر چند نوع است: غابر، مزبور، نكت در قلوب، و نقر در اسماع، و هم چنین جفر

احمر، جفر ابیض، مصحف فاطمه، و جامعه كه در وى تمام احتیاجات مردم وجود دارد نزد ما محفوظ است، از امام علیه السّلام تفسیر این كلمات را پرسیدند فرمود:

مقصود از «غابر» علم بر مطالب آینده است، و «مزبور» علم از موضوعات گذشته است، «نكت در قلوب» الهام است «نقر در

اسماع» گفتگوى با ملائكه می باشد ما كلام آنها را می شنویم و لیكن آنها را نمى ‏بینیم، «جفر احمر» ظرفى است كه سلاح رسول

خدا در آن واقع است، و او را مردم نخواهند دید تا قائم قیام كند، و اما «جعفر ابیض» آن ظرفى است كه تورات موسى و انجیل عیسى، و زبور داوود؛ و سایر كتب آسمانی در آن قرار دارد.

و اما مصحف فاطمه علیها السّلام كه در آن تمام حوادث و اتفاقاتى كه در جهان پیدا خواهد شد و اسماء ملوك و سلاطین تا روز

قیامت در آن ثبت است، و «جامعه» كتابى است كه طولش هفتاد ذرع است و این كتاب به املاء حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله

و خط على بن ابى طالب علیه السّلام می باشد، در آن كتاب كلیه احكام حتى دیه خدشه هم وارد شده است.

4- حضرت صادق علیه السّلام می فرمود: من اخبار و روایات را از پدرم نقل می كنم و او هم از پدرش تا حضرت رسول و پیغمبر هم از خداوند روایت می كرد.

5- محمّد بن شریح از آن جناب روایت كرده كه فرمود: اگر خداوند ولایت ما را بر شما واجب نمی كرد، و شما را بدوستى ما امر


نمی نمود ما هرگز شما را در خانه خود نگاه نمی داشتیم و شما را به منازل خود راه نمی دادیم، به خداوند سوگند ما جز كلمات


خداوند چیزى دیگر بشما القاء نمی كنم، ما احكام خداوند را چون گنج حفظ مى كنیم همان طور كه این مردم طلا و نقره خود را

حفظ می كنند.

6- ابو حمزه ثمالى روایت می كند كه آن حضرت فرمود: الواح موسى و عصاى موسى نزد ما می باشد، و ما وارث پیغمبران هستیم.

7- سعید سمّان گوید: در خدمت حضرت صادق علیه السّلام بودم كه ناگهان دو مرد از زیدیه وارد شدند و گفتند: آیا در میان شما

امام مفترض الطاعه وجود دارد؟، امام فرمود:

خیر وجود ندارد، گفتند: عده‏اى از ثقات بما اطلاع دادند كه شما هم چو مطلبى اظهار داشته‏ اید، و اسم این اشخاص را هم بیان

كردند.

حضرت صادق علیه السّلام در این هنگام به خشم آمد و فرمود: من آنان را به اظهار این مطلب امر نكردم، این دو نفر چون آثار

غضب و ناراحتى را در چهره آن حضرت دیدند مراجعت كردند، راوى گوید: امام علیه السّلام به من فرمود: این دو نفر را می

شناسى؟

گفتم: آرى اینان از زیدیه هستند و در بازار ما بكسب و كار اشتغال دارند و گمان دارند كه شمشیر حضرت رسول صلى اللَّه علیه و

آله در نزد عبد اللَّه بن حسن است.

امام علیه السّلام فرمود: آنان دروغ می گویند، خداوند آنها را نیامرزد به پروردگار سوگند عبد اللَّه بن حسن هرگز شمشیر آن جناب

را ندیده است و پدرش هم از او خبر ندارد و مشاهده نكرده است و ممكن است حضرت سجاد شمشیر را به او نشان داده باشد.

و اگر آن ها راست می گویند علامت او چیست، و در مضرب او چه نشانه‏ اى وجود دارد، و اكنون شمشیر و پرچم و زره و ادوات 

جنگى آن حضرت در نزد من است و اگر راست مى گویند علامت زره او چیست؟ و اكنون در نزد من است آن اسمى كه هر گاه

حضرت رسول او را بین مسلمین و مشركین می گذاشت تیرهاى مشركین به مسلمین اصابت نمی كرد، و در نزد من است مانند آن

چه فرشتگان آوردند، مثل سلاح حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله در بین‏ ما مانند تابوت در میان بنى اسرائیل است.

تابوت بنى اسرائیل در خانه‏اى قرار می گرفت كه پیغمبرى به آن خاندان تعلق داشت، و اكنون هم سلاح حضرت رسول در هر جا

وجود دارد امامت حق آن ها می باشد پدرم زره حضرت رسول را پوشید و بر قامتش بلند بود و بر زمین كشیده می شد، و من

هنگامى كه او را در بر كردم هم چنان بود، و لیكن قائم ما هر گاه وى را در بر كند با قامتش برابر خواهد شد.

8- در كتاب كمال الدین از سید حمیرى روایت كرده كه وى می گفت: من قائل به غلو بودم و به امامت محمد بن حنفیه اعتقاد

داشتم، خداوند بر من منّت نهاد و بوسیله جعفر بن محمّد علیهما السّلام مرا از جهنم نجات داد، و مرا به راه راست هدایت فرمود،

پس از اینكه با دلائل و براهین بر من ثابت شد كه وى حجت خداوند بر خلقش می باشد و امام مفترض الطاعه است از وى

پرسیدم: از پدرانت در باره غیبت اخبارى رسیده است اینك میل دارم بدانم آن روایات بر چه كسى منطبق است.

فرمود: غیبت در ششمین فرزند من واقع خواهد شد، و او دوازدهمین امام از ائمه هداة است كه بعد از رسول خدا بوده‏ اند، اول آن

ها امیر المؤمنین على بن ابى طالب و آخرین اینان حجت خداوند و قائم بر حق صاحب الزمان است، به خداوند سوگند اگر مانند

نوح كه عمر درازى كرد و در میان قومش ماند وى در پشت پرده غیب بماند، وى از دنیا بیرون نخواهد شد مگر اینكه روزى ظهور

كند و زمین را از عدل و داد پر نماید، بعد از اینكه از ظلم و جور پر شده باشد.

 

 





[ دوشنبه 9 بهمن 1391 ] [ 01:53 ب.ظ ] [ عباس عارفی نژاد ]
نظرات
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


با سلام خیلی خوش آمدید. این وبلاگ را بیشتر برای مسائل کاربردی کلامی و معرفتی راه انداختم البته از مطالب دیگر هم غافل نخواهم بود. یا علی مدد.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
#
# #