تبلیغات
سلام بر بهشتیان

سلام بر بهشتیان
قالب وبلاگ
لینک های مفید

 

در زمینه مسأله آزمایش الهى بحث فراوان است، نخستین سؤالى كه به ذهن مى ‏رسد این است كه مگر آزمایش براى این نیست كه اشخاص یا چیزهاى مبهم و ناشناخته را بشناسیم و از میزان جهل و نادانى خود بكاهیم؟ اگر چنین است خداوندى كه علمش به همه چیز احاطه دارد و از اسرار درون و برون همه كس و همه چیز آگاه است، غیب آسمان و زمین را با علم بى ‏پایانش مى ‏داند، چرا امتحان مى‏ كند، مگر چیزى بر او مخفى است كه با امتحان آشكار شود؟!

پاسخ این سؤال مهم را در اینجا باید جستجو كرد كه مفهوم آزمایش و امتحان در مورد خداوند با آزمایش هاى ما بسیار متفاوت است.

آزمایش‏ هاى ما همان است كه در بالا گفته شد یعنى براى شناخت بیشتر و رفع ابهام و جهل است، اما آزمایش الهى در واقع همان «پرورش و تربیت» است.

و این است فلسفه آزمایش الهى در منطق اسلام.

توضیح اینكه در قرآن متجاوز از بیست مورد امتحان به خدا نسبت داده شده است، این یك قانون كلى و سنت دائمى پروردگار است كه براى شكوفا كردن استعدادهاى نهفته (و از قوه به فعل رساندن آن ها) و در نتیجه پرورش دادن بندگان آنان را مى ‏آزماید، یعنى همان گونه كه فولاد را براى استحكام بیشتر در كوره مى ‏گذارند تا به اصطلاح آبدیده شود، آدمى را نیز در كوره حوادث سخت پرورش مى‏ دهد تا مقاوم گردد.

                     

در واقع امتحان خدا به كار باغبانى پرتجربه شبیه است كه دانه‏ هاى مستعد را در سرزمین هاى آماده مى ‏پاشد، این دانه‏ ها با استفاده از مواهب طبیعى شروع به نمو و رشد مى ‏كنند، تدریجاً با مشكلات مى‏ جنگند و با حوادث پیكار مى ‏نمایند در برابر                                              

طوفان هاى سخت و سرماى كشنده و گرماى سوزان ایستادگى به خرج مى‏ دهند تا شاخه گلى زیبا یا درختى تنومند و پرثمر بار آید كه بتواند به زندگى و حیات خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد.

سربازان را براى اینكه از نظر جنگى نیرومند و قوى شوند به مانورها و جنگ هاى مصنوعى مى ‏برند و در برابر انواع مشكلات تشنگى، گرسنگى گرما و سرما، حوادث دشوار، موانع سخت، قرار مى‏ دهند تا ورزیده و آبدیده شوند

و این است رمز آزمایش هاى الهى.

قرآن مجید به این حقیقت در جاى دیگر تصریح كرده مى‏ گوید و لیبتلى اللَّه ما فى صدوركم و لیمحص ما فى قلوبكم و اللَّه علیم بذات الصدور: «او آنچه را شما در سینه دارید مى‏ آزماید تا دل هاى شما كاملا خالص گردد و او به همه اسرار درون شما آگاه است» (آل عمران- 154).

امیر مؤمنان على علیه السلام تعریف بسیار پرمعنى در زمینه فلسفه امتحانات الهى دارد مى‏ فرماید: و إن كان سبحانه اعلم بهن من انفسهم و لكن لتظهر الافعال التى بها یستحق الثواب و العقاب: «گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاه تر است ولى آنها را امتحان مى‏ كند تا كارهاى خوب و بد كه معیار پاداش و كیفر است از آنها ظاهر گردد»

یعنى صفات درونى انسان به تنهائى نمى‏ تواند معیارى براى ثواب و عقاب گردد مگر آن زمانى كه در لابلاى اعمال انسان خودنمائى كند، خداوند بندگان را مى ‏آزماید تا آنچه در درون دارند در عمل آشكار كنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند و مستحق پاداش و كیفر او گردند.

اگر آزمایش الهى نبود این استعدادها شكوفا نمى ‏شد و درخت وجود انسان میوه ‏هاى اعمال بر شاخسارش نمایان نمى ‏گشت و این است فلسفه آزمایش الهى در منطق اسلام.




[ دوشنبه 6 خرداد 1392 ] [ 03:40 ب.ظ ] [ عباس عارفی نژاد ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


با سلام خیلی خوش آمدید. این وبلاگ را بیشتر برای مسائل کاربردی کلامی و معرفتی راه انداختم البته از مطالب دیگر هم غافل نخواهم بود. یا علی مدد.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
#
# #