تبلیغات
سلام بر بهشتیان

سلام بر بهشتیان
قالب وبلاگ
لینک های مفید


از زمان درخشش ادیان همواره این سوال ذهن متدینین را مشغول ساخته که کدام دین و آئیین برتر است؟ صرف نظر از دلایل هر کدام از ادیان و مذاهب، نکته ای از پرفسور هانری کربن در ملاقات با علامه طباطبایی نقل شده است که عینا آن را برای شما خواننده عزیز می آورم.

آقاى دكتر كِربن : به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبى است كه رابطه هدایت الهیه را میان خدا و خلق براى همیشه

نگه‏داشته و به طور استمرار و پیوستگى ولایت را زنده و پا برجا مى‏دارد.مذهب یهود، نبوت را كه رابطه‏اى است

واقعى میان خدا و عالم انسانى، درحضرت كلیم ختم كرده و پس از آن به نبوت حضرت مسیح و حضرت محمد صلى

الله علیه و آله اذعان ننموده و رابطه مزبور را قطع مى‏كند و هم‏چنین نصارى در حضرت مسیح متوقف شده، و اهل

سنت از مسلمین نیز در حضرت محمد صلى الله علیه و آله وقوف كرده و با ختم نبوت در ایشان، دیگر رابطه‏اى میان

خالق و خلق موجود نمى‏دانند، و تنها مذهب تشیع است كه نبوت را با حضرت محمد صلى الله علیه و آله ختم شده

مى‏داند، ولى ولایت را كه همان رابطه هدایت و تكمیل مى‏باشد، بعد از آن حضرت و براى همیشه زنده مى‏داند.رابطه‏اى

كه از اتصال عالم انسانى به عالم الوهى كشف نماید، به واسطه دعوت‏هاى دینى قبل از موسى و دعوت دینى موسى و

عیسى و محمد صلى الله علیه و آله و بعد از حضرت محمد صلى الله علیه و آله، به واسطه ولایت جانشینان وى (به

عقیده شیعه) زنده بوده و هست و خواهد بود، او حقیقتى است زنده كه هرگز نظر علمى نمى‏تواند او را از خرافات

شمرده و از لیست حقایق حذف نماید.به عقیده من، همه ادیان حق بوده و یك حقیقت زنده‏اى را دنبال مى‏كنند و همه

ادیان در اثبات اصل وجود این حقیقت زنده مشتركند.

آرى، تنها مذهب تشیع است كه به زندگى این حقیقت، لباس دوام و استمرار پوشانیده و معتقد است كه این حقیقت میان

عالم انسانى و الوهى براى همیشه باقى و پابرجاست. این نظر من است، آیا شما نیز نظرتان در این باب همین است؟

نویسنده (علامه طباطبایی )گفتم: آنچه از نظر اسلام، مى‏توان گفت آن است كه نظریه اثبات صانع نظریه حقى است كه

میان همه ادیان گذشته مشترك‏فیه است، ولى دینى كه ارزش دین حقیقى را داشته و مى‏توان نام دین آسمانى به رویش

گذاشت، دینى است كه در وى تنها خداى یگانه پرستش شود و رابطه نبوت را اثبات كرده و معادى قائل شود (اصول

سه‏گانه توحید، نبوت، معاد) و این همان ادیان چهارگانه یهودیت و نصرانیت و مجوسیت و اسلام است.

آنچه از لوازم احترام و تعظیم مى‏توان در حق یك دین واقعى روا داشت، اسلام درحق دین یهودیت و نصرانیت

رواداشته و مقام نبوت حضرت كلیم، و مقام نبوت و ولادت حضرت مسیح را تقدیس و تنزیه نموده، و دین و كتاب و

شریعت آنها را تصدیق كرده است.

هم‏چنین نسبت به دین مجوس با دیده احترام نگریسته، و همه را در صراط یك آیین خدایى حق مى‏داند كه تدریجاً از

ناحیه خداى یگانه، براى بشر فرستاده شده و تكمیل یافته و انتحال آنها از براى بشر در درجه اول ضرورت و لزوم

مى‏باشد و نسبت به بقیه ادیان، اسلام ارزش دین واقعى كه سعادت انسانى را تضمین كرده و منافع دنیوى و اخروى عالم

بشریت را حفظ و تأمین نماید قائل نیست، اگرچه نظریات حقه و واقعیت‏دارى، مانند اثبات صانع و پاره‏اى از اخلاقیات

و معنویات قابل تصدیق دارند.

و در عین حال ارزش و اعتبار به نظر اسلام از آنِ اعتقاد پاك و عمل نیكوست، نه نام‏گذارى و انتساب صورى و از

این‏جاست كه اسلام در حق كسانى كه عقاید حقه و مواد دینى برایشان بیان نشده و یا بیان شده و نفهمیده‏اند، كمال

مسامحه را رواداشته و آنها را مستضعفین مى‏نامد.

در اسلام هر چه تشدید است در حق كسانى روا داشته شده كه پس از روشن شدن حق و بیان شدن معارف دینى از

آنها سرباز زنند.[1]

 



[1] طباطبایى، محمد حسین، شیعه: مجموعه مذاكرات با پرفسور هانرى كربن (خسروشاهى)، 1جلد، موسسه بوستان كتاب (مركز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) - قم، چاپ: دوم، 1387.


[ شنبه 14 بهمن 1391 ] [ 03:35 ب.ظ ] [ عباس عارفی نژاد ]
نظرات
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


با سلام خیلی خوش آمدید. این وبلاگ را بیشتر برای مسائل کاربردی کلامی و معرفتی راه انداختم البته از مطالب دیگر هم غافل نخواهم بود. یا علی مدد.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
#
# #