تبلیغات
سلام بر بهشتیان

سلام بر بهشتیان
قالب وبلاگ
لینک های مفید

با استفاده از آیات و روایات، معلوم مى‏شود كه انسان داراى دو نوع مرگ است: یكى مرگ حتمى (و به تعبیر قرآن مرگ مسمّى) و دیگرى مرگ مشروط (و به تعبیر قرآن مرگ معلّق). مرگ حتمى، هرگز تأخیر و تقدم ندارد و صله رحم، صدقه و... هم تأثیرى نخواهد داشت. آنچه در روایات وارد شده كه صدقه، صله رحم، تشییع جنازه مؤمن و... عمر انسان را طولانى مى‏كند و با برخى امور آن را كاهش مى‏دهد، مربوط به اجل معلق است. به این مثال توجه كنید: اگر فانوسى را كه در مخزن آن مقدارى نفت وجود دارد، روشن كنیم دو نوع خاموشى براى آن متصور است: یكى آن كه آن قدر روشن باشد تا نفت آن تمام شود و به طور طبیعى خاموش گردد. دوم آن كه قبل از تمام شدن نفت، كسى آن را خاموش كند یا فانوس بر زمین افتد و... خاموش شود.

بیشتر مرگ‏ها با اجل معلق تحقق مى‏پذیرد نه با اجل حتمى یعنى، یك‏سرى عوامل، در تقدیم و یا تأخیر آن دخیل است مثلاً اگر كسى از بدن خود مراقبت نكند و غذاهاى ناسالم و مضر تناول نماید، در اثر مسمومیت و یا انسداد شریان‏ها و... عمرش به پایان مى‏رسد حال آن كه اگر مراقبت مى‏كرد، ممكن بود عمرش طولانى‏تر باشد. تأثیر برخى از اعمال نیز به همین شكل است. صله رحم آن را افزایش مى‏دهد و قطع رحم آن را كاهش مى‏دهد ولى دامنه تأثیر در محدوده اجل معلق است نه اجل مسمى.

 

 




[ سه شنبه 20 اسفند 1392 ] [ 12:10 ب.ظ ] [ عباس عارفی نژاد ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


با سلام خیلی خوش آمدید. این وبلاگ را بیشتر برای مسائل کاربردی کلامی و معرفتی راه انداختم البته از مطالب دیگر هم غافل نخواهم بود. یا علی مدد.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
#
# #